« Terug

Thuis(be)zorgen

Home Delivery

"Help! Mijn pakket is kwijt!" "'Niet thuis' bezorgt logistiek kopzorgen" "Webwinkels: dat moet echt beter" "Stop maar met investeren in usability"

Al jaren komen we ze tegen in de vakpers en de logistieke blogs: de visiestukken, de terechtwijzingen, ja soms zelfs wanhoopskreten over dat lastige stukje logistiek;  thuisbezorging.

Frustraties

De auteurs zijn deskundingen op het gebied van supply chains, (e-)fulfillment, user experience, e-commerce. Maar het zijn vooral ook ervaringsdeskundingen: dergelijke blogs en columns worden doorgaans geschreven nadat de schrijver zelf zo'n vervelend niet-thuisbericht op de mat vond.

Het lijkt ook allemaal zo onnodig in het tijdperk van de smartphone, social media, Track&Trace en location-based services. Technologisch kan er al ontzettend veel. Voor de consument lijkt het dan ook onverklaarbaar dat je via Google Lattitude of Foursquare precies kunt zien waar je vrienden zich bevinden, terwijl de bezorger met je nieuwe iPhone tot twee keer toe voor een dichte deur staat, terwijl jij op je werk zat.

Gevangen in tijdvakken

De simpelste oplossing – tijdvakbelevering – wordt gelukkig door steeds vaker toegepast door webwinkels en hun leveranciers. Maar ook met tijdvakbelevering kan er nog van alles misgaan. Onze dynamische wereld houdt zich lang niet altijd strak aan de planning. De ontvanger moet tóch op het laatste moment een ziek kind van school halen, of is de bezorging gewoon glad vergeten.

Daarnaast voelt een té breed tijdsvak eerder als een gevangenis van een service. Voor een reparatie aan de koelkast of de levering van die nieuwe iPhone blijft de ontvanger wel thuis. Maar hoe zit het met een boek van Bol.com, of de meterstandenopnemer? Ieder niet-thuis-moment is een kostenpost voor de bezorger, en óók nog eens slecht voor het milieu!

Een succesvolle ontmoeting

DEAL Services gaat daarom nog een stap verder, en gebruikt nieuwe technologie om de ontmoeting tussen de bezorger en de ontvanger succesvol te laten plaats te laten vinden.

Daarbij zien we de ontvanger niet als een obstakel in het bezorgingsproces, maar juist als een deel van de oplossing. De ontvanger bezit namelijk een stukje informatie dat essentieel is voor het succes van de bezorging. Als de bezorger en de ontvanger elkaar op tijd informeren ("ik kom er over 30 minuten aan" "ik ben even naar de winkel, maar ben over anderhalf uur weer thuis"), kunnen beiden hun gedrag aanpassen, om elkaar wél te treffen.

Lees meer over de oplossingen die DEAL biedt voor thuisbezorging

Voor een overzicht van inspirerende en soms grappige blogs over dit thema, zie onze Links pagina


DEALServices Twitter

Lees Meer