« Terug

SUPPORT: de informatiewereld ontmoet de echte wereld

SUPPORT screenshot

Vorig jaar verwerkte de Rotterdamse haven bijna 7 miljoen vrachtcontainers. Die containers werden door honderdduizenden treinen, binnenvaartschepen en vrachtwagens aangeleverd en afgevoerd.

En de haven groeit nog steeds! Vorige maand maakte het Havenbedrijf indrukwekkende groeicijfers bekend, met name ook voor de containeroverslag.

Als de haven deze groei wil volhouden, is het belangrijk dat logistieke processen beter worden gecoordineerd. Het SUPPORT project, dat in 2010 van start ging, beoogt het verbeteren van communicatie en informatie-uitwisseling in en rondom de haven.

Oftewel: de ontmoeting tussen de terminal en de wegvervoerder wordt beter afgestemd.

Alle data in DEAL

Als eerste stap in het SUPPORT project werd alle beschikbare informatie over het containertransport verzameld in het DEAL Platform. Hierbij werden meteen al enkele obstakels zichbaar. Zo gebruikt ieder bedrijf zijn eigen systemen en standaarden. Bovendien moest er eerst voldoende vertrouwen worden gewekt; het lijkt immers nogal een grote stap om zomaar mogelijk concurrentiegevoelige gegevens te delen. Met de juiste afspraken werden beide obstakels overwonnen.

Het DEAL Platform biedt nu een mooi overzicht van:

  • vooraankondigingen: de transporteurs kondigen vooraf hun komst naar het terminal aan via Portbase
  • ophaaltijden: APM Terminals stuurt een bericht met de status van de container en een ophaaltijd
  • realtime Track&Trace: verzameld uit de verschillende boordcomputers in de vrachtwagen.

De informatiewereld en de echte wereld

Vervolgens is het zaak om alle informatie aan elkaar te koppelen. Dit bleek nog een flinke uitdaging, omdat er nog veel informatie ontbreekt.

"Het is nog een uitdaging om de informatiewereld en de echte wereld te verbinden," vertelt Richard van Klaveren, Technology Consultant van DEAL Services.

"De haven beschikt over een innovatie ICT-infrastructuur voor vooraankondigen, maar dat systeem wordt nog niet optimaal benut. De terminal bevestigt de status van de container, maar stuurt nog geen geldig ophaaltijdstip mee. En de transporteurs komen soms wel twee dagen eerder of later dan verwacht."

"We missen nog associatieve informatie om de planning en de realtime gegevens aan elkaar te koppelen," vertelt Richard. "Veel transporteurs gebruiken nog papieren documenten, en voeren niet alles in ICT-systemen in."

Technologie en cultuur

"Om de doelstellingen van het project volledig te bereiken, moeten we niet alleen de technologie verbeteren, maar ook de cultuur veranderen. De vervoerders en de terminal moeten het profijt inzien van het delen van data"

Wetenschappelijk onderzoek heeft al aangetoond dat alle spelers in het logistieke netwerk profiteren van meer coherentie tussen de echte wereld en de informatiewereld. Om dit ook voor de deelnemers aan het project duidelijk te maken, ontwikkelen de onderzoekspartners over de komende maanden simulaties, waaruit dit voordeel moet blijken.

Blik op de toekomst

Intussen denken DEAL Services en moederbedrijf Almende al verder.

"We zouden graag een multi-agentsysteem ontwikkelen waarmee de terminal en de transporteurs kunnen onderhandelen over de best beschikbare ophaaltijden," vertelt Richard. "Met een beloning-en-straf-systeem kunnen we de wegvervoerders verleiden om de drukke momenten te vermijden."

"Op z'n minst kunnen we de transporteurs beter informeren over de wachttijden, zodat zij zelf kunnen beslissen of ze in de file willen gaan staan, of een vroege lunchpauze nemen."


DEALServices Twitter

Lees Meer