« Terug

Nederland als samenwerkend logistiek netwerk

Als Nederland een logistieke koploper wil blijven, moeten verschillende logistieke partijen veel meer gaan samenwerken. Dat is de belangrijkste boodschap van het rapport "Nederland als één logistiek netwerk in 2015" dat ABN AMRO deze week presenteerde.

Goederenstromen in Nederland zullen de komende jaren alleen maar groeien. Om hiermee om te kunnen gaan (én met andere uitdagingen, zoals het dichtslibbende verkeersnet, de hoge olieprijzen en de roep om duurzaamheid) moeten beleidsmakers en het bedrijfsleven op zoek naar nieuwe oplossingen. Dit betekent meer samenwerking tussen haven, lucht-, weg-, zee- en spoortransport.

Joost van Dijk mocht namens DEAL Services voorafgaand aan het onderzoek zijn mening te geven in een zogenaamd 'ketengesprek'. Samen met vertegenwoordigers van samenwerkingsverbanden als DHB en TransMission en verschillende logistieke bedrijven sprak Joost over uitwisseling van ladingen, het combineren van distributiepunten, en natuurlijk ook de inzet van ICT.

"Bij een groep als DHB zie je hoe zes bedrijven al prachtig samenwerken. Wat wij daar met DEAL aan toe kunnen voegen, is ad-hoc planning," vertelt Joost. "Met DEAL software hoef je het land niet op te delen in statische distributiegebieden, maar kun je voor iedere order opnieuw kijken wat de meest efficiënte oplossing is."

"Samenwerking en netwerken zijn precies de aandachtspunten van DEAL Services, die bijvoorbeeld ook de kern vormen van de projecten SUPPORT en Freightfactory. Het is leuk om te zien dat die aspecten ook terugkomen in het rapport van ABN!"

Hier vindt u het rapport "Nederland als één logistiek netwerk". TTM, Logistiek en Transport-online besteedden ook aandacht aan het rapport.


DEALServices Twitter

Lees Meer