« Terug

Green Banana - Delivery On Your Way

Green Banana

Vier studenten van de Hogeschool Rotterdam onderzochten voor DEAL mogelijkheden voor meer servicegerichte logistiek. Het restulaat: een fictieve pakketservice genaamd Green Banana.

De vraag van DEAL, de briefing van ons studieproject

"Hoe kan, vanuit het oog van de gebruiker, de algehele beleving van de klant verbeterd worden door middel van nieuwe technologieën zoals het DEAL platform?"

Het is een hele mond vol en tevens de briefing die wij, als projectteam voor het vak MediaLab van onze opleiding, meekregen van DEAL Services. Bij onze opleiding, Communication & Multimedia Design aan de Hogeschool Rotterdam, leren we denken in oplossingen voor nieuwe media. De ene keer zijn dit volledig uitgewerkte mobiele applicaties, de andere keer alleen krachtig uitgewerkte concepten.

Voor dit project hebben we vooral gekeken hoe nieuwe technologie ingezet kan worden ter verbetering van de logistiek. Ons uiteindelijke concept is een fictieve bezorgdienst geworden, een nieuwe PostNL als het ware, die op zijn manier een unieke service biedt aan zijn klanten.

We noemen het Green Banana delivery services: Een bezorgdienst die op jouw manier onderweg is (on your way), die op een milieubewuste wijze snel jouw pakketjes bezorgd (the bananas are still green when they get there), en die naast pakketjes ook een glimlach weet te bezorgen. Kortom, ons concept in een notendop.

Niet alleen wij, maar ook DEAL en zijn partners zijn enthousiast geworden van ons verhaal. We hopen ook anderen te inspireren en een nieuwe kijk te geven op het verbeteren van de service in de wereld van de logistiek.

Service Design

Voor ons project zijn we vanuit het oogpunt van de klant op zoek gegaan naar de pijnpunten in de logistieke keten en de gaten tussen verschillende communicatiekanalen. Dit hebben we gedaan door middel van Costumer Journey Mapping. De "reis" van de klant door het aankoopproces wordt hierbij in beeld gebracht. De klantbeleving, in alle contactmomenten en -fasen, staat hierin centraal. Hierdoor hebben we verschillende kansen voor het verbeteren van de service van pakketdiensten, en daarmee ook meteen de (web)winkelbeleving van de klant, aan het licht weten te brengen.

Daarnaast hebben we goed om ons heen gekeken. Door een analyse van de grote concurrenten van onze fictieve pakketdienst zijn we tot waardevolle inzichten gekomen. De resultaten hebben we in ons "nieuwe" pakketdienst meegenomen en we hopen hiermee mensen te inspireren voor het verbeteren van klantwaarden, met een twist, in de logistiek.

Onze concurrenten hebben waarden als betrouwbaarheid, snelheid en service allemaal overduidelijk hoog in het vaandel staan. Als we ons willen onderscheiden van deze grote partijen, dan moeten met een "special sauce", een special touch, een onderscheidend vermogen komen. Alleen maar luisteren naar de vraag van gebruikers is niet voldoende. Dan zouden we komen op een dertien-in-dozijn-pakketdienst. Daarnaast weten gebruikers vaak helemaal niet waar ze behoefte aan hebben, totdat je het hen laat zien. Dit is ook het uitgangspunt van Green Banana.

Voorstellen logo's Green Banana

Green Banana

Green Banana levert een toegevoegde waarde op huidige pakketdiensten en hun technologie. We verrijken alle spelers in het aankoopproces met een aantal speciale Green Banana functionaliteiten:

  • Inloggen met je Facebook account

Laagdrempelig gebruik maken van de mobiele applicatie van Green Banana door in te loggen met je Facebook account. Waarom je zou inloggen? Omdat je dan als gebruiker alle updates over jouw bestellingen kunt volgen, contact kunt houden met bezorgers en gemakkelijk wijzigingen kunt doorgeven. Het voordeel van inloggen met Facebook is ook dat de inhoud van de applicatie makkelijk is te delen met anderen in je sociale netwerk.

  • Mockups Green Banana appsReal time status updates

Via de website, mobiele website of mobiele applicatie heb je real time inzicht in de status van de verzending.

  • Weten wie er voor de deur staat

Ook vertelt Green Banana je wie de bezorger is die ervoor gaat zorgen dat jou pakketje goed wordt afgeleverd. Je ziet een naam, foto en korte informatie over de bezorger. Voortaan niet meer achterdochtig de deur op een kier open doen voor de bezorger, je weet wie je kan verwachten en dat maakt het wachten en het aannemen een stuk prettiger.

  • Wachten is niet leuk, Green Banana wel

Een pakketje ontvangen is leuk, het wachten erop blijft echter vervelend. Op een bepaald punt kan de pakketdienst het pakketje ook niet sneller bezorgen. Daarom zorgt Green Banana ervoor dat de klant tijdens het volledige proces van bestellen tot ontvangen een lach op zijn/haar gezicht krijgt. Door middel van de tone-of-voice waarop de klant meldingen ontvangt over de status van zijn pakket bijvoorbeeld. We streven ernaar dat deze meldingen zelfs zo leuk worden als het krijgen van een WhatsApp of SMS bericht.

  • Banana Points

Zowel de bezorgers als de klant zelf kunnen sparen voor banana points. Iedere keer als er een pakket wordt afgeleverd ontvang je een banana point. Heb je een tros (5 banana points) dan ontvang je een bewuste Green Banana goodie: een fietstas of fietskrat. Speel zelf de bezorger te fiets, of het nou boodschappen van A naar B vervoeren is of wat anders het is altijd beter om dit op de fiets te doen dan met de auto. Hiermee wordt tevens het merk Green Banana Delivery Services verder verspreid en de consument verblijd, een win-win situatie dus. De bezorgers ontvangen een banana point per succesvol afgeleverd pakket. Zo worden ook de werknemers gestimuleerd om snel en efficiënt te werken.

Van Green Banana tot werkstudent

Wat begon als een bescheiden studieproject onder leiding van DEAL Services is uitgegroeid tot een heuse bijbaan. Als een stel "groentjes" zijn we het bedrijf ingerold en inmiddels werken wij, Wendy, Lauriëtte, Stefan en ik (Zjanna) hier iedere dinsdag als werkstudent.

Soms is het juist goed om mensen die niet afkomstig zijn uit de logistieke wereld bij projecten te betrekken. Het was net onze frisse, andere kijk die ze bij DEAL nog nodig hadden. Het geeft maar weer aan dat ze innovatie durven te omarmen en niet blijven vasthouden aan oude gewoontes.

Ben je benieuwd naar onze onderzoeken, bevindingen en de vertaalslag naar het definitieve concept? Het is allemaal terug te lezen op ons blog. We horen graag van je wat je er van vind en of het ook bij jou iets teweeg heeft gebracht.

Zjanna Reinders
Derdejaars studente Communicatie & Multimedia Design aan de Hogeschool Rotterdam.

In samenwerking met teamgenoten Wendy Meerkerk, Lauriëtte de Ruiter en Stefan Hoogerwerf.

Lees ook de resultaten van de andere projectgroepen:

Van Chaos naar Orde

Social DEAL

DEAL  Live


DEALServices Twitter

Lees Meer